Voorbereiden op de bevalling

Een bevalling is niet niks. Sterker: bevallen is erg spannend. Vooral als het je eerste kindje is. Maar ook bij een tweede of volgende kindje weet je natuurlijk nooit hoe het dit keer zal gaan. Wanneer gaat het beginnen? Hoe zul je reageren op de weeën? Elke bevalling is anders en elke vrouw beleeft het op haar eigen manier. Wat kan je doen:

– Lezen folders Hoe bereid je je voor? en boeken

– Zwangerschapscursus volgen

– Bevalplan opstellen deverloskundige.nl/bevalling/tekstpagina/30/geboorteplan/

– Voorlichtingsavond bezoeken

Hoe omgaan met de pijn?

Nu je zwanger bent, ga je je misschien een paar dingen afvragen. Bijvoorbeeld over pijn bij de bevalling. Hoe erg zal die zijn? Wat als je er niet tegen kunt? Kun je dan iets tegen de pijn krijgen? Lees de folder: Hoe ga je om met pijn?

Onze beroepsvereniging de KNOV heeft als toevoeging een voorlichtingsfilm over baringspijn laten maken. Het is een film met heldere animaties. Deze verduidelijken de voor- en nadelen van de meest voorkomende methoden om met baringspijn om te gaan. Film: Hoe ga je om met pijn?

Een paar feiten over weeën en pijn

Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf pijnstillers aan (endorfinen). De pijn wordt veroorzaakt door weeën en deze komen in golven. De weeën worden naarmate de bevalling vordert krachtiger en pijnlijker. Het verschilt per vrouw waar zij pijn heeft (buik, rug of benen) en ook ervaren vrouwen baringspijn verschillend.

Dit kun je zelf al voor de bevalling doen

Als je tijdens de bevalling iemand hebt die je steunt (naast de verloskundige), ervaar je minder pijn. Denk alvast na wie je straks bij je bevalling wilt hebben. Door een zwangerschapscursus te volgen kun je al oefenen met ademhalingstechnieken en baringshoudingen.

Verschillende baringshoudingen

Pijn geeft meestal aan dat de bevalling begonnen is. Als de weeën meer pijn gaan doen kun je verschillende houdingen uitproberen. Het aannemen van verschillende houdingen tijdens de bevalling heeft veel voordelen. Zo heb je bijvoorbeeld minder pijn en vaak duurt de bevalling korter dan wanneer je alleen op je rug bevalt. In de folder ‘Jouw bevalling: Welke houding past bij jou?’ staan veel plaatjes van bevalhoudingen

Wat kun je in het ziekenhuis krijgen tegen de pijn?

Voor pijnbestrijding met medicijnen moet je altijd naar het ziekenhuis. In Nederland worden de ruggenprik (epidurale analgesie), injectie met pethidine en het pompje met remifentanil het meest toegepast als pijnbestrijding. Aan deze drie pijnbehandelingen zitten voor- en nadelen. Tegenwoordig wordt er op meer plekken in Nederland gebruik gemaakt van lachgas tijdens de bevalling. Vraag hier naar bij je verloskundige.

Wat kan de verloskundige voor je doen?

Je verloskundige bereidt je zo goed mogelijk voor op je bevalling. Bij haar kun je al je vragen, zorgen en wensen kwijt. Tijdens je zwangerschap bespreekt je verloskundige jouw verwachtingen over de bevalling. De verloskundige loodst je veilig door je bevalling, zorgt voor een goede overdracht wanneer je meer medische hulp nodig hebt, en zij regelt pijnbestrijding als je dat wilt.

Ziekenhuiskoffertje

Wanneer je in het ziekenhuis wil bevallen is het verstandig om een koffertje klaar te zetten zodat alles klaar staat om naar het ziekenhuis te gaan als de bevalling begint. Indien het de bedoeling is om thuis te bevallen is het toch ook aan te raden om een koffertje klaar te zetten. Het kan namelijk gebeuren dat het nodig blijkt te zijn om toch naar het ziekenhuis te gaan. Het is raadzaam om het koffertje uiterlijk voor de 37ste zwangerschapsweek klaar te hebben staan. In het koffertje moet onder andere zitten:

• Verzekeringspapieren, paspoort/ ID kaart;
  • Toiletartikelen;
  • T-shirt of nachthemd om in te kunnen bevallen;
  • Dikke sokken;
  • Ondergoed;
  • Pantoffels/slippers;
  • Schone kleding voor na de bevalling;
  • Kleertjes voor de baby in verschillende maten, waaronder rompertjes, truitjes, broekjes, mutsjes, eventueel sokjes en een jasje of vestje;
  • Dekentje voor de terugreis;
  • Telefoon met camera of fototoestel met batterijen;